Zo begin je in 7 stappen een webshop in 2023
De laatste jaren hebben steeds meer mensen de kracht en het gemak van thuiswerken ontdekt. Ook zijn mensen in die tijd meer aan side hustles gaan doen. Vanuit huis is het met het internet makkelijk geworden om naast je gewone werk in de avonduren nog wat geld bij te verdienen. De één doet dat via zijn hobby, de ander doet het als project om ervan te leren. Denk bijvoorbeeld aan jonge kerels die gaan dropshippen. Waar je tegenwoordig vaak het verschil mee maakt, is met een webshop. Daarmee kun je eenvoudig met een paar uurtjes werk per week een bedrijf draaiende houden en is het ook heel eenvoudig om op te schalen en uit te breiden. Maar hoe begin je daarmee? Wij leggen het je uit in 7 stappen.
1. Bouw een solide businessmodel (is makkelijker dan je denkt)
Ieder bedrijf begint met een businessmodel. Het voordeel bij je eigen webshop is dat je in principe al voor een groot deel weet wat je gaat doen: spullen verkopen. Ook is het grootste gedeelte vaak eenvoudig in te vullen op bijvoorbeeld het gebied van verzending of betaling. Het enige wat jij nog hoeft te doen is een goed product vinden om de markt mee op te gaan. Misschien maak je zelf iets? Dan weet je in ieder geval al dat het uniek is. Wanneer je eenmaal een product hebt ga je marktonderzoek doen. Je gaat onderzoeken wat je doelgroep is en wat hen aantrekt. Daar ga je namelijk je merk op aanpassen.
2. Bouw een unieke merkidentiteit
Jouw bedrijfsvoering gaat zich waarschijnlijk voornamelijk op het internet afspelen. Het is dus belangrijk om jouw plekje op het internet snel veilig te stellen. Hiermee bedoelen we dus het reserveren van een domeinnaam. Het is vaak slim om een pakkende bedrijfsnaam te bedenken waarvan de domeinnaam vrij is of gekocht kan worden. Zo heb je een merknaam met gewoon een goed vindbare website, want je bedrijfsnaam komt overeen met je domeinnaam.
3. Kies de omgeving waarin je jouw webshop gaat bouwen
Wanneer je een webshop start, wil je zoveel mogelijk maar één keer hoeven te doen zodat je daarna gewoon kunt focussen op geld verdienen. Een belangrijke knoop die daarbij doorgehakt moet worden is om te kiezen voor de webshop software. Veel shops gebruiken daar WooCommerce voor. Als je de ambitie hebt om ontzettend op te schalen in de toekomst, dan kun je ook meteen kiezen voor Magento. Deze software betekent een grotere startinvestering, maar het voorkomt wel dat je later je hele webshop moet migreren naar een nieuwe omgeving, met alle risico’s van dien. Daarom kun je beter eerder al de moeilijke keuzes met oog op de toekomst maken. Dan hoef je later niet je foute keuzes uit het verleden te herstellen.
4. Schrijf je overal in als onderneming
Natuurlijk komen er bij het opstarten van een webshop ook noodzakelijke kwaden kijken, zoals het inschrijven bij zaken als de KvK en de belastingdienst. Verder is het vaak ook handig om je meteen in te schrijven bij Google Mijn Bedrijf. Dat helpt vaak ontzettend bij de vindbaarheid van je webwinkel.
5. Bouw je webshop
Als alles gepland is en de belangrijkste knopen zijn doorgehakt dan wordt het tijd om echt aan de slag te gaan. Sommige mensen gaan zelf alles uitzoeken voor hun webshop, maar de meer toegewijde ondernemers kiezen liever voor hun webshop laten maken door een goede designer. Daarmee kun je vaak sparren om tot een goed ontwerp te komen met een herkenbare huisstijl. Ook weet je zo zeker dat alles uiteindelijk goed werkt.
6. Producten invoeren
Wanneer het huis eenmaal staat, kun je het gaan inrichten. Je kunt de producten gaan aanmaken en invoeren en je kunt categorieteksten gaan schrijven voor je publiek en voor de vindbaarheid. Hierbij is het vaak handig als je een beetje wat weet van zoekwoorden en die dan ook in je webteksten verwerkt. Zo wordt je een stuk beter gevonden door je doelgroep. Vaak kan een ervaren webdesign bureau je hier ook tips voor geven.
7. Je website vindbaar maken
Alleen zoekwoorden is vaak niet voldoende om goed gevonden te worden op Google. Wanneer je echter goed je marktonderzoek hebt gedaan dan is het waarschijnlijk niet onmogelijk om op één te komen in Google. Door te zorgen dat je een paar links op je site krijgt of door bijvoorbeeld te investeren in Google Ads kun jij uiteindelijk zorgen dat je goed gevonden wordt op Google waardoor je meer bezoekers op je site krijgt.