Waarom zijn de kosten voor linkbuilding een investering
Om te herkennen welke linkbuilding voor het eigen bedrijf de moeite waard is, moet je afstappen van het onderscheid tussen betaalde en verdiende links.
Om de voordelen van links in SEO goed te benutten, is het belangrijk om de juiste combinatie te vinden. En dat is moeilijk te vinden als je je concentreert op de rubrieken “betaald” en “verdiend”.
Korte- en langetermijnstrategieën
Een betere indeling is die naar kortetermijnmaatregelen en langetermijnstrategieën. Direct betalen voor backlinks is maar één van de vele maatregelen om op kortetermijn links te maken. Alle langetermijnstrategieën zijn echter gebaseerd op organisch verdiende links.
Met dit onderscheid wordt het duidelijker dat je op een verstandige manier een linkstrategie op lange termijn moet ontwikkelen die past bij het bedrijf, de doelgroep en het aanbod. Het kan nodig zijn deze strategie bij te stellen, maar ze mag niet overhaast worden afgewezen als successen op zich laten wachten. Je moet het zien als een investering op lange termijn.
De voor- en nadelen van langetermijnstrategieën in linkbuilding
· Hoge toetredingskosten en traag effect
· Goed schaalbaar, verdient links “on the side” na verloop van tijd
· Geen risico op bestraffing door zoekmachines
Verschillende benadering voor linkbuilding
Niets is gemakkelijk en niets is snel. Maar ze hebben allemaal gemeen dat de hoeveelheid werk per link op betrouwbare manier afneemt naarmate het succes toeneemt.
Dit succes gaat hand in hand met naamsbekendheid en het opbouwen van een deskundige reputatie.
Zelfs in de beste langetermijnstrategie zijn er in het begin breuklijnen: punten waar dingen vastlopen en de ontwikkeling hapert. Juist in dit geval zijn voor langetermijnstrategieën kortetermijnmaatregelen nodig, die idealiter vooraf zijn opgezet en getest.
Wanneer is welke link building een investering
Zoals de naam al doet vermoeden, zijn linkstrategieën op lange termijn alleen op lange termijn de moeite waard. Maar dan zijn ze des te meer de moeite waard omdat de linkbuilding kosten per link blijven dalen.
Het langetermijneffect van de linkstrategie betekent dat ze ook lonen.