Digitale marketing
Onze wereld is beheerst door de technologie die de afgelopen decennia is ontstaan. Wat begon met simpele computers leidde tot het internet, wat leidde tot een enorme globalisering, waardoor we constant, 24/7 met de hele wereld in verbinding staan. Dit heeft de wereld sterk veranderd. Zo is bijvoorbeeld de rol van papieren kranten erg veranderd. Mensen lezen hun nieuws nu veel vaker op internet en het internet is een plek geworden waar mensen erg veel tijd besteden.
Hierom is het logisch dat internet marketing delft een hele grote rol is gaan spelen voor bedrijven. Denk hierbij natuurlijk aan dingen als adverteren op bol of amazon, met het aanbieden van specifieke producten op een daarvoor bestemd platform, maar natuurlijk ook aan de advertenties die je te zien krijgt op andere websites zoals Youtube of Google.
Veel meer dan ooit zijn advertenties nu ook gericht. Websites houden goed bij met allerlei algoritmes wat mensen interesseert en kijkt naar hun gedrag om te bepalen wat zij graag zullen willen kopen. Zo kan het Amerikaanse Walmart al van een vrouw voorspellen dat ze zwanger is voordat zij of familie dat weet, aangezien ze het koopgedrag van hun klanten nauwlettend in de gaten houden. Hoewel dit een deels fysiek voorbeeld is, is het principe op het internet hetzelfde. Op basis van wat het platform denkt dat jij nodig gaat hebben krijg jij advertenties.
Denk bijvoorbeeld aan die ene keer dat je wat shirts aan het bekijken was op een website en daarna nog weken lang dezelfde advertentie kreeg voor de winkel waar je naar had gekeken. Op deze manier kunnen bedrijven op internet erg veel geld verdienen door het verzamelen van dit soort data over hun klanten. Dit zijn praktijken die ethische kwesties oproepen en ons voor grote vraagstukken zullen zetten in de nabije toekomst over onze privacy.