Conversie optimalisatie tips voor mkb-bedrijven
Veel mkb-bedrijven halen niet uit hun website / webshop wat er in zit. Ze zijn voornamelijk bezig met traffic genereren. Hoe meer, hoe beter. Maar hoe zit het met conversie optimalisatie (online effectiviteit) van je webshop / website? Deze effectiviteit verhogen (conversieoptimalisatie) is waar dit artikel over gaat. Speciaal geschreven voor mkb-bedrijven die meer uit hun site / shop willen halen.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversieoptimalisatie is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie (online doel) maakt die jouw bedrijf iets oplevert. Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers te halen, de online effectiviteit te verhogen.
Hoe bereken je de conversieratio?
Wat is nu de beste manier om de conversie te berekenen? Als eerste is het superhandig dat je Google Analytics op je website hebt draaien. Google Analytics kan, mits je een en ander hebt ingesteld, de conversieratio berekenen. Dit wordt berekend door het aantal conversies (doelen die je hebt ingesteld, zoals contactformulier, offerteaanvraag etc.) te delen door het aantal gebruikers in eenzelfde periode. Dan heb je het conversiepercentage te pakken.
Tips om de conversie van je site / shop te verhogen!
Goed om te weten is dat er binnen Google Analytics 2 subconversiekengetallen zijn:
1. De gemiddelde sessieduur
2. Het bouncepercentage
Wil je de conversie optimaliseren, dan zul je er alles aan moeten doen om de gemiddelde sessieduur te verhogen en het bouncepercentage te verlagen.
1. Conversie optimalisatie door sessieduur te verhogen
Hier een aantal zeer praktische mkb-tips om de gemiddelde sessieduur (Google Analytics) te verhogen:
- Maak helder wie je online bent
Mkb-sites en -shops zijn relatief onbekend. Ze hebben niet de bekendheid zoals bol.com of Coolblue deze heeft. Daarom is het vanuit conversieoptimalisatie erg belangrijk om je website zo in te richten dat nieuwe bezoekers direct snappen waar ze zijn en wat ze kunnen verwachten (positionering).
Zodra je de online positionering van je website / webshop verbetert (door bijvoorbeeld onderscheidende USP’s prominent te noemen, een heldere slogan te noemen, aan te geven voor welke doelgroep je er bent en in je content hier aandacht aan te besteden), bouw je aan online positionering, stijgt de gemiddelde sessieduur.
– Zorg voor waardevolle content
Veel bedrijven zijn bezig met SEO. Lappen tekst met trefwoorden vind je op veel landingspagina’s terug. Maar als dit de kwaliteit van de content is, is dit vrij mager en is de kans dat bezoekers blijven en doorlezen klein. Bij waardevolle content gaat het om:
– Spreek je bezoeker aan.
– Verkoop gaten, geen boren.
– Deel je content in kleine stukjes (alinea’s) op voor de leesbaarheid.
– Houd het kort.
– Probeer online te verleiden.
– Werk veel met intern linken
Intern linken is een methode om bezoekers eenvoudig door te laten lezen. En dat is precies wat je wilt vanuit het perspectief van conversieoptimalisatie. Hoe langer bezoekers op je website / in je shop zijn, hoe groter de kans is dat ze gaan converteren. Vanuit het perspectief van conversieoptimalisatie is intern linken een mooi instrument om de gemiddelde sessieduur te verhogen.
2. Conversieoptimalisatie door het bouncepercentage te verlagen
Hoe minder je bezoekers bouncen, hoe meer bezoekers op je website blijven en hoe groter de kans is dat ze gaan converteren. Hieronder een aantal praktische tips om ervoor te zorgen dat de bounce rate van je site / shop daalt én dat je conversiepercentage stijgt.
– Werk met goede CTA’s
Wanneer een bezoeker niet verder klikt in je website (webshop), dan ‘bouncet’ hij. Daarom is het belangrijk om bezoekers voldoende redenen te geven om op je website te blijven. Het werken met goede CTA’s (calls to action) kan hiervoor zorgen.
Het inzetten van succesvolle CTA’s is meer dan alleen even een button gebruiken. Belangrijke ingrediënten hierbij:
– Zorg dat je opvalt
– Op iedere pagina een CTA-button
– Wees consistent
– Houd je CTA’s beknopt en eenvoudig
– Trek kwalitatief verkeer aan
Wanneer je in Google Analytics kijkt naar de performance van de belangrijkste verkeersbronnen, dan zul je zien dat hier best verschil in zit. Doorgaans is de bounce rate bij ‘organisch verkeer’ (mensen die de domeinnaam intoetsen) vaak het hoogst.
Deze bezoekers sluiten het best aan op jullie website. Zorgen dat deze bezoekersstromen groeien, zal zorgen voor een lagere bounce van je website rate. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt bij affiliate marketing-bezoekers, zie je vaak een heel lage kwaliteit (is hoge bounce).
– Gebruik heldere USP’s
Goed gebruikte USP’s vertellen nieuwe bezoekers direct waar het onderscheidende vermogen van jullie website / webshop ligt. Zeker als ze op een prominente plaats worden aangeboden (zoals in de websiteheader).
Zodra nieuwe bezoekers direct een gevoel krijgen bij jullie onderscheidende vermogen, heeft dit invloed op de bounce rate. En dit is een hele mooie vorm van conversieoptimalisatie.
Conversieoptimalisatie op subconversiekengetallen
Wanneer je je website optimaliseert zodat de gemiddelde sessieduur lang wordt en het bouncepercentage lager… zul je zien dat dit zijn effect heeft op het aantal conversies. Dit is conversieoptimalisatie in optima forma.
De conversieoptimalisatiespecialist
Wil je meer weten over conversieoptimalisatie, dan kun je je wenden tot Marco Bouman. Hij is conversieoptimalisatiespecialist sinds 2007 en hij schrijft hierover veel artikelen, op zijn blog op marcobouman.com.